
Travelcoop gaf een persconferentie (De toekomst van de onafhankelijke reisagent: kansen en uitdagingen) op BTExpo. Hun woordvoerder was, niet toevallig, onze lector Actua, Mr. Peeters. Tijdens deze conferentie vertelde hij over hun visie, kansen en uitdagingen voor de toekomst, en stelde hij ook hun nieuwe brochure voor. In die brochure kan men enkele bestemmingen terugvinden van verschillende touroperators. Deze zijn maar een kleine greep uit hun aanbod, en het zijn geen vaste pakketten, maar eerder ideeën om de klant te doen dromen. Prijzen worden niet weergegeven, enkel een richtprijs. Voor meer informatie kan men dan bij de reisagent terecht.

Hij sprak ook over een nieuwe consument die voor de deur staat. De ROPO-consument (Research Online, Purchase Offline) is een klant die online informatie opzoekt over zijn reis (over prijzen, hotels e.d.), maar tóch bij een reisbureau boekt omwille van de toegevoegde waarde die de reisagent kan bieden.
Mr. Peeters wou ons ook duidelijk maken dat we momenteel in ‘the perfect storm’ zitten, en dit door de financiële crisis. De cyclische beweging heeft zijn dieptepunt nog niet bereikt, en zal uiteindelijk weer een stijgende lijn kennen. Men moet dus meer naar de toekomst kijken, want er zijn betere tijden op komst!
Dat de ROPO-consument eraan komt, daar ben ik van overtuigd. We kunnen het belang van het internet in onze sector niet langer negeren, of zien als een bedreiging. We moeten het zien als een meerwaarde ; de klant is beter geïnformeerd, dus hij zal ook beter weten wat hij wil. En dan is het aan ons, wij moeten dit kunnen aanbieden. Van de 'perfect storm' ben ik lang niet zo zeker. Voor de toerisme-wereld zou dit natuurlijk goed nieuws zijn, laat ons hopen, maar voorlopig vind ik het nog te vroeg om daar vanuit te gaan.
Voor ons, toerismestudenten, was het boeiend om zo'n conferentie bij te wonen. We leerden meer over een voor ons nog vrij onbekend samenwerkingsverband, en over hun visie op de toekomst van het toerisme.